اصول طراحی چهره از روی عکس

عکس‌ها برای هر یک از ما از اهمیت  بالایی برخوردار هستند چرا که یکی از بهترین راه‌ها برای یادآوری و حفظ خاطرات گذشته می‌باشد. آنها اولین تحولات کودک، سفر به مقصدی عجیب و غریب یا ازدواج یک زوج خوشبخت را مستند می‌کنند. با این وجود داشتن یک تصویر ملموس‌تر می‌تواند حس بهتری را برای ما ایجاد نماید. به همین خاطر است که بسیاری از افراد تمایل به ایجاد ترکیبات دیداری مانند تقویم و یا نقاشی را دارند.

طراحی چهره یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های هنرهای تجسمی می‌باشد که اصول منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین به تکرار و تمرین زیادی نیز نیاز دارد. یکی از متداول‌ترین روش‌های طراحی چهره یک شخص، استفاده از عکس او می‌باشد که دارای نکاتی است که علاوه بر نمایش هنر، روش خوبی برای یادگیری و تمرین نیز می‌باشد. در این مقاله تلاش نموده‌ایم به برخی از نکات طراحی چهره از روی عکس بپردازیم.

 

4 اصل مهم در طراحی چهره

  1. توجه به تناسب چهره: در ابتدا باید توجه نمایید که ابعاد صورت را نباید بیش از دو سوم ابعاد واقعی آن در نظر بگیرید. برای طراحی چهره ، سطح طراحی حداکثر باید 40*50 در نظر گرفته شود.
  2. تمرین رسم قسمت‌های مختلف صورت: قبل از شروع ترسیم کامل چهره، ابتدا تک تک اجزای صورت را به طور مجزا تمرین کنید. برای طراحی هر یک از قسمت‌ها نکاتی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

طراحی بینی :

  • به دلیل اینکه بینی دارای حجم می‌باشد، در زمان ترسیم حتما به نور و سایه توجه نمایید.
  • به تفاوت اندازه در پره‌ها، نوك، حجم و ارتفاع بيني دقت داشته باشید.
  • به جاي خط، بهتر است از سايه و پهناي نوك مداد استفاده نمایید.
  • تیره‌ترین سایه‌ها در طراحی پره بینی وجود دارد.

طراحی لب :

  • در هنگام ترسیم توجه کنید که لب پایین از لب بالا پهن‌تر می‌باشد.
  • بهتر است از سایه به جای کشیدن خط استفاده نمایید.
  • گوشه‌های دهان باید با مراکز مردمک چشم‌ها در یک راستا قرار بگیرد.
  • در بیشتر موارد لب بالا کمی تیره‌تر از لب پایین است.
  • برای برجسته‌تر به نظر رسیدن لب‌ها، خطوط سایه زنی را از مرکز لب‌ها به سمت خارج بزنید.

طراحی چشم :

  • از خط نازک و کم رنگ برای کشیدن پلک پایین استفاده نمایید.  
  • مژه‌ها را با اغراق ترسیم نکنید.
  • برای طراحی چین و چروک از خط استفاده نکنید. سایه کم رنگ نتیجه بهتری را به شما می‌دهد.
  • به فاصله چشم‌ها از یکدیگر و هماهنگی مردمک‌ها دقت داشته باشید.

طراحی مو:

  • نقاط روشن قسمت برجسته و نقاط تیره قسمت عمیق مو را نشان می‌دهند. بنابراین ترسیم مو را از تیره به روشن شروع کنید.
  • به جهت رشد مو توجه نمایید.
  • با استفاده از قسمت‌های مختلف مداد بافت و ضخامت مو را تغییر دهید.

 

  1. چهره سالمندان: مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام ترسیم چهره سالمندان باید به آن توجه داشته باشید، نشان دادن تجارب و گذشت زمان در تصویر آنان است. بنابراین ترسیم ویژگی‌‌های فیزیوگنامی این افراد نسبت به سایر سنین متفاوت و آسان‌تر می‌باشد.
  2. توجه به نورپردازی عکس: بسیار اهمیت دارد که دقت داشته باشید نور از کدام سمت بر روی چهره فرد می‌تابد و یا از چه نوعی می‌باشد. نور خورشید یا مهتابی و اینکه از چه طرفی بر روی صورت شخص قرار گرفته تفاوت‌های بسیاری در طراحی ایجاد می‌کند.

3 نکته مهم برای بهبود مهارت طراحی چهره

افرادی که مبتدی هستند و تازه شروع به رسم چهره از روی عکس و یا سوژه زنده نموده‌اند، باید توجه داشته باشند که اولین قدم برای پیشرفت استفاده از مداد می‌باشد. به علاوه حتما در نظر داشته باشید طرح‌های مقدماتی به نوع کاغذ، نوع مداد و طرز ایستادن نیز بستگی دارد. در ادامه به برخی از اصول اولیه طراحی چهره خواهیم پراخت.

  1. به سوژه به درستی نگاه کنید: مدل را خوب و به درستی نگاه کنید. بسیاری از هنرجویان سعی در کشیدن تصور شخصی  خود از یک مدل دارند به جای آنچه به صورت واقعی وجود دارد. بنابراین به سوژه مورد نظر نیاندیشید و آن را خوب نگاه کنید.
  2. خطوط دور را پررنگ نکنید: یکی از اشتباهات رایج هنرجویان این است که به منظور بهتر نشان دادن فرم‌ها، خطوط دور آن‌ را پر رنگ می‌نمایند. هیچ مدل واقعی به دور خود خط تیره ندارد. بنابراین می‌توانید این تاکید را با استفاده از سایه یا تغییر رنگ اعمال کنید.
  3. طراحی دقیق و با جزییات همیشه خوب نیست: بسیاری تصور می‌کنند که در هنگام ترسیم حتما باید تمام جزییات را بر روی کاغذ پیاده نمایند. گاهی به هم ریختگی و خطوط نامنظم زیبایی دو چندانی به طرح شما خواهد بخشید.

جمع بندی:

در این مقاله، ما رویکردی را برای ارائه اصول طراحی بیان کردیم. طراحی چهره از روی عکس می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای حرفه ای شدن و تمرین و تکرار نیز باشد. نگران اشتباهات احتمالی در طراحیتان نباشید! پی بردن به این اشتباهات و اصلاح آن نشان دهنده پیشرفت شما می‌باشد. در واقع هر خطا یک پله است که با اصلاح آن، به سمت بالا و حرفه‌ای شدن قدم برمی‌دارید.

بهترین آموزشگاه نقاشی در کرج 

آموزشگاه نقاشی ابوالقاسمی از جمله آموزشگاه‌هایی است که هنرجویان را از مبتدی تا حرفه‌ای و با همه استعدادها و سطوح مختلف، آموزش می‌دهد. در این موسسه آموزش‌هایی در زمینه نقاشی‌های دکوراتیو، نقاشی سقفی و تدریس پتینه و ورق طلا ارائه می‌شود. در این گالری هنجویان می‌آموزند چگونه با ترکیب رنگ‌ها و طراحی در نقاشی سقفی، دکوراسیون خود را به بهترین شکل تغییر دهند. آموزشگاه نقاشی عظیمیه کرج واقع شده است که دارای اساتید مجربی برای آموزش هستند. در این آموزشگاه دوره‌های آموزش هنر‌های تجسمی، نقاشی سیاه قلم، موتیف و طرح سنگ و پتینه و ورق طلا برگزار می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این آموزشگاه که در کمتر آموزشگاهی می‌توان دید این است که برای هنرجویان سال‌های بالاتر بستری را فراهم می‌آورند که خود به طور مستقل بتوانند کسب درآمد کنند.

 

 

آدرس گالری

کرج، بلوار طالقانی شمالی، نرسیده به میدان آزادگان، خیابان بخشداری، ساختمال مهدی، طبقه 4 پلاک 26

زمان فعالیت

شنبه - پنج شنبه +
9 AM -6 PM
جمعه +
10 AM - 3 PM

شماره تماس

Phone +
32211861-026
Mobile +
09121414301
Email +
info@abolghasemi.org

شبکه های مجازی

. . . .