آموزش نقاشی حرفه ای از چه سنی و به چه مدت انجام می شود؟

 

هنر و علی الخصوص حوزه تصویرسازی و نقاشی، دریچه روح آدمی است. به جز حس آرامش و جذابیت خلق که در این کار وجود دارد، توانایی ابراز درونیات در قالبی که برای عموم افراد قابل مشاهده و درک باشد یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن است. زمانی که در خصوص نقاشی حرفه ای صحبت می کنیم، به گستره وسیعی از فعالیت ها و روش های طراحی و تصویرسازی می پردازیم که هر کدام ویژگی ها و روش های آموزشی خاص خود را دارند. اما از آنجایی که علاقه به هنر در میان انسان ها و به خصوص ایرانیان به وفور یافت می شود، سوال اینکه از چه سنی و برای چه مدتی باید افراد به یادگیری اصول و فروع تصویرسازی بپردازند مطرح می گردد. تلاش می کنیم در متن پیش رو به این سوال پاسخ دهیم و بررسی کنیم که بسته به شرایط کلی در خانواده ها چه شرایطی برای پرداختن به این مقوله مناسب تر است.

نخستین گام در این مسیر این است که بدانیم استعداد داشتن در این حوزه به چه معناست و چه اثری در سن و مدت زمان آموزش می گذارد. سپس وارد هر کدام از این مقوله ها می شویم و به شرح آنها می پردازیم.

 آموزش نقاشی به کودکان

  • تعریف استعداد

اولین نکته ای که در آموزش و یادگیری هر فنی باید در نظر داشته باشید، موضوع استعداد است. استعداد چیست؟ استعداد به این معناست که یک فرد نسبت به همتایان خود قادر است با صرف زمان و تلاش کمتر، به یک نتیجه دلخواه برسد. تمام انسان ها بسته به خصوصیات فیزیکی، روانی و اخلاقیات خود در زمینه های مختلفی مستعد هستند. به عبارت دیگر هیچ فرد بی استعدادی در جهان وجود ندارد، تنها این موضوع مطرح است که تحت چه شرایطی و در چه حوزه ای استعدادها نمود پیدا می کنند. در مشاغل و زمینه های مختلف، به خصوص برای نقاشها، حضور این عامل بسیار مورد توجه است و این طور فرض می شود که اثرگذاری آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

گرچه استعداد داشتن به نظر مادرزادی می رسد، اما در حقیقت امری اکتسابی به حساب می آید که تابع خصوصیات متعدد فردی و عمومی است. برای مثال، نحوه کشف و رشد استعداد به ارزش های فرهنگی و اجتماعی محیط زندگی افراد هم برمی گردد. از فردی که در یک جامعه کشاورز و دامدار به دنیا آمده است، بیشتر انتظار می رود استعدادهای خود در این زمینه ها را به نمایش بگذارد و استعدادهای دیگر وی ناشناخته باقی می ماند. در عین حال، افرادی که در خانواده های هنری رشد یافته اند گرایش بیشتری به نشان دادن خود در این زمینه ها دارند.

اگر استعداد یک کار در شما وجود ندارد، به این معنا نیست که هرگز در دستیابی به اهداف خود در آن زمینه موفق نخواهید شد، بلکه معنی آن این است که باید تلاش بیشتری برای دستیابی به آن داشته باشید. تلاش مضاعف به راحتی قادر است جایگزین استعدادی باشد که به دلایل مختلف در یک حوزه معین رشد نیافته است. پس با شنیدن جملاتی مانند "تو استعدادش را نداری" یا "مستعد رسیدن به این هدف نیستی" ناامید نشوید. تا زمانی که به یک زمینه مشخص علاقه داشته باشید، می توانید پشتکار خود را حفظ کنید و به اهدافی که می خواهید برسید.

حالا که نقش استعداد مشخص شد، به سن و مدت زمان یادگیری می پردازیم.

آموزش نقاش چهره 

سن مناسب یادگیری نقاشی چند سالگی است؟

سنین مختلف عمر انسان با ویژگی های فکری و اخلاقی متفاوتی همراه هستند. پیش از 10 سالگی، اغلب کودکان شجاعت و جسارت بیشتری در هنگام مواجه شدن با اشتباهات و کارهای جدید از خود نشان می دهند. در این سن یادگیری محدودیت های جدی دارد، اما خلاقیت ذهنی را می توان تحت تأثیر قرار داده و ارتقا داد. حد فاصل 10 الی 18 سالگی سالیانی است که توانایی یادگیری انسان به شدت رشد می کند و در عین حال، احتیاط بیشتری در مواجهه با کارهای غلط از خود نشان می دهد. از 18 سالگی تا 35 سالگی سال های پرانرژی و فعال بودن به صورت گسترده است، اما در این سال ها اغلب زمان یادگیری افراد نسبت به سالیان قبل باز هم کمتر می شود. پس از 35 سالگی تا حدود 50 سالگی زمانی است که افراد دیگر به راحتی مهارت های جدید را یاد نمی گیرند و بیشتر تمایل دارند که مهارت های کنونی خود را هرچه بیشتر صیقل بدهند. سال های پس از 50 سالگی هم اغلب زمانی است که افراد بیشتر برای علاقه و دلخواه خود تلاش می کنند و آنچنان درگیر مسائل جدید نمی شوند.

بسیاری از بزرگترین و مشهورترین نقاشان تاریخ مانند داوینچی، رافائل، میکل آنژ، رامبرانت، مونه و... در محدوده سنی 12 تا 16 سال به یادگیری پرداخته اند. این دوران از آن جهت که از نظر توانایی یادگیری و در کنار آن تشخیص ایرادات کارهای فرد در موقعیت ایده آلی قرار دارد، بسیار مورد توجه است و در اکثر مناطق جهان به عنوان زمانی به حساب می آید که می توان بهترین نتیجه را از آموزش هنر دریافت نمود. با این حال، افرادی هم بوده اند که پس از این دوره به نقاشان درجه یک بدل شده اند. برای مثال، ونگوگ یکی از نام هایی است که تا اواخر دهه سوم زندگی خود هرگز به صورت تخصصی به این حوزه نپرداخته بود.

از این تفاسیر این طور می توان نتیجه گرفت که گرچه در بازه 10 الی 18 سالگی بهترین نتایج را از آموزش خواهید گرفت، اما الزامی برای این امر وجود ندارد. در سالیان پس از این دوره هم می توانید وارد این زمینه هنری شوید و نتایج مثبتی بدست آورید. بله، شکی نیست که در این وضعیت باید تلاش بیشتری داشته باشید. اما همچنان دستیابی به این هدف امکان پذیر است.

 

چه مدت زمان آموزش برای بدل شدن به یک نقاش حرفه ای نیاز است؟

این سوال به دشواری پاسخ داده می شود. طبق تحقیقات معتبر، برای یادگیری هر مهارت تا سطحی که به عنوان یک شغل بر روی آن تسلط داشته باشید، 1000 ساعت زمان نیاز است. معنای این عدد این است که اگر تقریباً سه سال هر روز یک ساعت زمان بگذارید، می توانید به یک نقاش قابل قبول بدل شوید. با این حال این موقعیت جایی است که شما به صورت بالقوه می توانید خودتان را یکی از هزاران نقاش عادی در سطح جهان بدانید: بدون هیچ مهارت یا ویژگی خاص و منحصر به فردی که شما را از همکارانتان جدا کند. برای تبدیل شدن به یک فرد برجسته و بی رقیب که قادر است در یک حوزه هنری اثر ماندگاری به جا بگذارد، پیشبینی ها 10000 ساعت زمان را مطرح کرده اند که اگر با معیار قبلی به آن نگاه کنید، به معنای سی سال فعالیت روزانه به میزان یک ساعت است. پس شاید اول بهتر باشد با خود فکر کنید هدف شما از یادگیری این حرفه و مهارت چیست.

اما اگر چنین اعداد و ارقام مشخصی مطرح می شوند، چرا پاسخگویی به سوال مد نظر ما سخت است؟ اینجا جایی است که باید به استعداد اشاره کنیم. همان طور که گفتیم استعداد داشتن در یک زمینه به این معناست که با صرف زمان و انرژی کمتری می توانید به یک هدف معین برسید. زمانی که این امر را با زمان بندی های فوق ترکیب کنید، متوجه می شوید که پیشبینی مدت زمانی که یک فرد با استعداد نامشخص بدل به یک نقاش نام آشنا تبدیل شود کار آسانی نیست. با این وجود می توانید اعداد فوق را به عنوان حداکثر حساب کنید: 1000 ساعت برای دستیابی به مهارت قابل قبول و ده برابر آن برای رسیدن به سطح استادی.

 آموزش نقاشی حرفه ای از چه سنی و به چه مدت انجام می شود؟

جمع بندی

همان طور که مشخص شد، در پاسخ به اینه چه سن و مدت زمانی برای بدل شدن به یک نقاش برجسته نیاز است، باید به موضوعات متعددی توجه کنیم که استعداد و چگونگی اثرگذاری آن یکی از آنهاست. به طور کلی پیشنهاد می شود در بازه 10 الی 18 سالگی یادگیری را آغاز کنید و حداقل به 1000 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. با این حال، بسته به استعدادتان می توانید در سنین دیگر و در مدت زمان حتی کمتری هم به این هدف دست پیدا کنید. پس برای موفقیت در این حوزه بیشتر از ان که به دنبال اعداد و ارقام ثابت بگردید، باید به توانایی و قابلیت های خود توجه کنید. این تلاش و پشتکار شماست که دستیابی به هدفتان را مشخص می کند.

بهترین آموزشگاه نقاشی در کرج

موزشگاه نقاشی ابوالقاسمی، به عنوان یکی از تخصصی ترین مراکز آموزش نقاشی در عظیمیه کرج در سبک های مختلف، افتخار دارد با در اختیار گرفتن برترین اساتید کشوری و همچنین با در اختیار گرفتن پروژه های مختلف، تلاش می کند تا هنرجویان خد را به نحو احسنت آموزش داده و آن ها را به درجه بالایی از مهارت برساند. در این آموزشگاه، سک های مختلفی چون آموزش سیاه قلم، آموزش نقاشی سقفی، آموزش نقای فرشته، آموزش موتیف و پیته و بسیاری از تکنیک های دیگر زیر نظر برترین استادان کشوری برگذار خواهد شد. کلاس ها و دوره های نقاشی در هر سبکی در این آموزشگاه، در ترم های مختلفی ارائه خواهد شد که با توجه به مهارت های اولیه هنرجویان، آن ها را در دسته های مختلف جای خواهد داد و در نهایت، هنرجویانی که دوره های پایانی هستند، به همراه استادان خود، در پروژه های اجرایی شرکت کرده و می توانند دانسته ها و آموزه های خود در طول ترم را در زمان اجرای پروژه تجربه کنند.

 

آدرس گالری

کرج، بلوار طالقانی شمالی، نرسیده به میدان آزادگان، خیابان بخشداری، ساختمال مهدی، طبقه 4 پلاک 26

زمان فعالیت

شنبه - پنج شنبه +
9 AM -6 PM
جمعه +
10 AM - 3 PM

شماره تماس

Phone +
32211861-026
Mobile +
09121414301
Email +
info@abolghasemi.org

شبکه های مجازی

. . . .